Regulamentul 261, Regulamentul 261/2004, modificare Regulament 261, drepturile pasagerilor aerieni, drepturile pasagerilor, despăgubiri zbor, compensații pasageri, întârziere zbor, anulare zbor, refuz îmbarcare, UE drepturi pasageri, Comisia Europeană aviație, Parlamentul European pasageri, Consiliul UE aviație, reforma Regulament 261, pasageri abandonați, întârzieri cronice, drepturile călătorilor, protecția pasagerilor, compensații aeriene, litigii pasageri, predictibilitate juridică UE, reducerea protecției pasagerilor, praguri întârziere zboruri, 3 ore întârziere, 5 ore întârziere, 9 ore întârziere, 12 ore întârziere, distanță zboruri, kilometri zboruri, circumstanțe extraordinare, defecțiuni tehnice zbor, absența echipajului, greve aviație, decizii trafic aerian, cazare pasageri, masă pasageri, plafon 100 euro, 3 nopți cazare, redirecționare zboruri, 12 ore redirecționare, rambursare bilete, Parlamentul European amendamente, compensații 3 ore, compensații 5 ore, compensații 7 ore, eliminare plafon cazare, maxim 5 nopți, redirecționare 8 ore, lovituri de pasăre, riscuri medicale minore, Consiliul UE poziție, compensații 4 ore, compensații 6 ore, termen redirecționare 3 ore, rambursare 400%, fără plafon cazare, termen 6 luni cerere, termen 14 zile răspuns, protecția consumatorilor, profit companii aeriene, pasageri pierd drepturi, transport aerian UE, reforma aviației, despăgubiri reduse, întârzieri legitimizate, companii scapă obligații, companii aeriene avantaje, pasageri dezavantajați, zboruri lung curier, zboruri scurt curier, rambursare bilete avion, legislație europeană pasageri, drepturile europene, pasageri europeni, Comisia Europeană 2013, propunere revizuire regulament, clarificare norme aviație, aplicare uniformă aviație, litigiile reduse, predictibilitate UE, reducere nivel protecție, pasageri afectați, perturbări transport aerian, întârzieri frecvente, anulări frecvente, tratament pasageri, terminale aeroport, protecția consumatorului UE, armonizare legislație, claritate juridică aviație, companii aeriene protejate, profit înaintea pasagerilor, negocieri Consiliu Parlament, poziții divergente UE, Parlamentul European compromis, Consiliul UE corecturi, despăgubiri parțiale, drepturi reduse, pasageri dezamăgiți, lobby companii aeriene, industria aviației UE, probleme pasageri, experiență negativă călătorie, întârziere lungă zbor, pasageri fără compensații, obligații reduse companii, haos aeroporturi, protecție pasager redusă, pasageri înșelați, Uniunea Europeană pasageri, legislație în schimbare, norme noi UE, viitorul drepturilor pasagerilor, aviație civilă UE, criză transport aerian, probleme aeroporturi, pasageri blocați, rambursări întârziate, cazuri eligibile eliminate, cheltuieli pasageri, daune materiale pasageri, daune psihologice pasageri, incertitudine călătorii, lipsa transparenței companii, comunicare deficitară companii, tratament nedrept pasageri, standarde reduse aviație, serviciu pasager degradat, drepturi de călătorie, libertatea de a călători, UE și aviația, securitate pasageri, drepturi călători reduse, schimbări drastice UE, reforma aeriană, pasagerii pierd, transportatorii câștigă, responsabilitate redusă companii, consumatori vulnerabili, călători vulnerabili, UE protecție redusă, aeroporturi europene, litigii călători, instanțe pasageri, reclamații pasageri, compensații pierdute, Europa pasageri afectați, drepturi aviație subminate, transparență redusă, protecția călătorilor scade, Uniunea Europeană criticată, critică modificări regulament, ONG protecția consumatorilor, asociații pasageri, reacții negative pasageri, reacții parlamentari, reacții Consiliu UE, negocieri trilog, formă finală regulament, compromis european, pasagerii pierd din nou, lipsă protecție, călătorii descurajați, încredere redusă pasageri, responsabilitate zero companii, companii tolerate, legi europene slabe, reglementare insuficientă, nemulțumiri pasageri, abuz companii aeriene, experiențe pasageri negative, situații reale aeroporturi, întârzieri cronice tolerate, anulări normalizate, consumator european neprotejat, viitor incert drepturi pasageri, protecție aeriană în pericol.
  • Un regulament născut din nemulțumiri

    Regulamentul (CE) 261/2004 este, de peste 20 de ani, „biblia” drepturilor pasagerilor aerieni din Uniunea Europeană. Acesta le garantează despăgubiri atunci când zborurile au întârzieri mari, sunt anulate sau pasagerii sunt refuzați la îmbarcare. De-a lungul timpului, milioane de cetățeni europeni și-au revendicat drepturile datorită acestui act normativ.

    Însă, după mai bine de un deceniu de discuții și propuneri, Bruxelles-ul a venit cu un pachet de modificări care riscă să transforme protecțiile actuale într-un cadru mai favorabil companiilor aeriene decât pasagerilor.


    Praguri absurde pentru compensații

    Una dintre cele mai criticate schimbări este creșterea pragului minim de întârziere pentru acordarea despăgubirilor:

    • 5 ore pentru zboruri de până la 3.500 km

    • 9 ore pentru zboruri între 3.500 – 6.000 km

    • 12 ore pentru zboruri de peste 6.000 km

    Dacă azi un pasager primește despăgubire după 3 ore de întârziere, mâine, aceeași situație ar putea să nu mai fie eligibilă.


    „Circumstanțele extraordinare” – portiță pentru impunitate

    O altă modificare majoră este redefinirea circumstanțelor extraordinare. În prezent, doar fenomenele meteo extreme sau situațiile imprevizibile exclud răspunderea companiilor. Noua propunere include însă:

    • defecțiuni tehnice,

    • lipsa personalului,

    • greve,

    • decizii de trafic aerian.

    Astfel, companiile ar putea invoca aproape orice motiv pentru a evita plata compensațiilor.


    Cazare și mese limitate

    Un alt punct controversat este limitarea obligației de a oferi cazare și mese pentru pasagerii blocați. În noua formă, companiile trebuie să suporte doar 3 nopți de cazare, cu un plafon de 100 euro/noapte. Restul costurilor cad în sarcina pasagerilor – un pas uriaș înapoi față de cadrul actual.


    Redirecționarea – ajutor cu întârziere

    În caz de anulare, companiile aeriene vor avea la dispoziție 12 ore pentru a oferi o alternativă. Doar după acest termen, pasagerii pot cumpăra singuri un alt bilet și solicita rambursare. Asta înseamnă ore întregi de așteptare în aeroporturi fără soluții clare.


    Parlamentul European încearcă să echilibreze situația

    Parlamentarii europeni au încercat să reducă din severitatea măsurilor:

    • despăgubiri după 3 ore pentru zboruri scurte,

    • eliminarea plafonului de 100 euro/noapte,

    • reducerea termenului de redirecționare la 8 ore.

    Cu toate acestea, au acceptat extinderea „circumstanțelor extraordinare”, ceea ce menține un dezechilibru.


    Consiliul UE vine cu o variantă mai echilibrată

    Pe 5 iunie 2025, Consiliul UE a adoptat o poziție mai favorabilă pasagerilor:

    • despăgubiri după 4 ore (< 3.500 km) și 6 ore (> 3.500 km),

    • redirecționare după doar 3 ore,

    • rambursare de până la 400% dacă rerutarea nu se oferă,

    • fără plafon la cazare și mese,

    • termen de 14 zile pentru răspuns la reclamații.


    Concluzie: Pasagerii pierd teren

    Chiar dacă poziția Consiliului e mai echilibrată decât propunerea Comisiei, direcția generală a reformei rămâne îngrijorătoare: companiile aeriene capătă mai multă libertate, pasagerii mai puțină protecție. În loc să descurajeze întârzierile și anulările, UE pare să le normalizeze.

    Pasagerii europeni riscă să fie lăsați din nou singuri, în terminale, cu promisiuni pe hârtie și mai puține drepturi în realitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.